Lisää reseptisi

Sika säkissä!

Reseptiltä “Hunaja-kaurakuorrutus joulukinkulle” puuttuu kuva. Kokeile reseptiä, ota valmiista annoksesta kuva ja lisää sivustolle!

kokeile reseptiä

RSS-syötteet

rss syötteet  Yhdistetty syöte
rss syötteet  Uusimmat reseptit
rss syötteet  Ammattilaisten vinkit

Kaikki materiaali on vapaasti käytettävissä ruoanlaiton ystävien kesken. Possupedia® on Satafoodin rekisteröimä tavaramerkki.

Possupedian aineisto on tuotettu maa- ja metsätalousministeriön tuella

09.11.2009 11:55

Punaisia poskia ja reipasta ruokahalua

Marraskuun pimeyden ei kannata antaa viedä mieltä maahan, sillä erinomainen piriste syksyn harmauteen on reippailu ulkoilmassa.

Vaikka ladulle ei vielä pääse eikä järveen enää uskalla, ei kannata antaa syksyn tai huonon sään masentaa: fyysisen terveyden lisäksi liikunta on monelle keino piristää mieltä ja purkaa stressiä. Reipas ulkoilu tuo puhtia elämään, vaikka keli enteilisikin kaamosta.

Märänkään kelin ei tarvitse haitata, sillä liikkuminen ulkosalla kosteassa ja viileässä on oikeastaan pukeutumiskysymys.

Hyvä hengittävä alimmainen kerros ja vettä sekä tuulta hylkivä päällimmäinen kerros pitävät lämpimänä ja kuivana. Väliin voi omien tuntemusten mukaan lisätä kerroksia tai vähentää niitä. Lenkkeily, sauvakävely, maastojuoksu tai ihan perinteinen kävely sujuvat parhaiten kunnon jalkineissa. Vakiovaruste pimeneviin päiviin on myös heijastin.

Ota lenkille mukaan koira tai pyydä hyvä kaveri juttuseuraksi. Etsi uusia reittejä tai bongaile matkan varrelle sattuvia maamerkkejä.

Myös pihapiirin pikkutöissä liikuntaa tulee kuin itsestään. Lehtien haravointi ja kompostointi, kukkasipulien istutus ja jänissuojien rakentaminen aroille kasveille käyvät kevyestä kuntoilusta. Istutushommiinkin ehtii vielä: astiataimia voi istuttaa aina maan jäätymiseen asti.

Ulkoliikunta lisää myös mukavasti ruokahalua. Reippailupäivän ruokapöytään sopivat hyvin uuniruuat tai padat. Keittoainekset voi hyvin pilkkoa valmiiksi ennen ulkoilua, jolloin ruuanvalmistus ulkoilun jälkeen käy käden käänteessä.

Hyvä ruoka pitää myös mielen pirteänä. Monipuolinen ateria antaa energiaa päivään ja auttaa pysymään terveenä. Ulkoilun päälle lämmin suihku tai sauna ja höyryävän maittava pataruoka lämmittävät mukavasti.

Reseptivinkki: Uunipossua ja kasvisgratiinia